Logo-TDC-MarketingLogo-TDC-Marketing

 blogs

customer lifetime value

01-11-2024

Het leven is kort, maar klantenrelaties kunnen eeuwig duren. Tenminste, dat is de hoop van menig ondernemer. Want als je eenmaal iemand hebt weten te verleiden tot een aankoop, wil je die relatie natuurlijk zo lang mogelijk in stand houden.


Maar hoe doe je dat dan? Simpel, door die persoon zo vaak mogelijk geld uit zijn of haar zak te kloppen. Dat klinkt misschien hard, maar het is de harde waarheid van het bedrijfsleven. Het heet: Customer Lifetime Value, ofwel CLV.


Het is een ingewikkeld begrip, maar het komt er eigenlijk op neer dat je berekent hoeveel geld een klant gemiddeld uitgeeft gedurende zijn of haar klantreis. En hoe hoger dat bedrag, hoe beter.

Nu vraag je je misschien af waarom je je hier druk om moet maken. Nou, omdat het gewoon slim is. Als je weet hoeveel een klant waard is, kun je daar je strategie op aanpassen. Je kunt bijvoorbeeld meer investeren in klantenbinding, of juist in het werven van nieuwe klanten.


Maar hoe verhoog je die CLV dan? Nou, door je klanten gewoon zo vaak mogelijk te laten kopen. Stuur ze bijvoorbeeld regelmatig een nieuwsbrief, zodat ze niet vergeten dat je bestaat. Of nog beter: zorg dat ze verslaafd raken aan je producten of diensten.


Een goede methode is het aanbieden van een abonnementsservice. Dan heb je je klanten elke maand binnen. En als je het goed aanpakt, kun je ze zelfs verleiden om meer te betalen voor extra diensten of producten. Kortom, CLV is een belangrijk begrip voor elke ondernemer. Want als je je klanten kunt blijven verleiden tot nieuwe aankopen, dan kun je ook blijven groeien. En dat is toch waar het allemaal om draait?


Wil je meer weten over het verhogen van de Customer Lifetime Value? Neem dan nu contact op met het marketingbureau van Almere.

recensies & sterren

14-10-2024

We leven in een wereld vol sterren. Niet alleen aan de hemel, maar ook online. Elke webshop, elk restaurant, elke tandarts, iedereen heeft ze: sterren. Vijf gouden sterren die bepalen of jij als consument iets wel of niet aanschaft. En laat ik je vertellen, ik word er soms een beetje moe van.


Vroeger ging je naar een winkel, keek je rond, vroeg je misschien wel om advies en dan kocht je iets. Nu? Even snel Googlen, naar de recensies, en hoppa, daar is je beslissing al gemaakt. Alsof vijf sterretjes een garantie zijn voor kwaliteit. Het is net alsof we allemaal kleine Michelin-mannetjes zijn geworden, met een smartphone in de hand, op zoek naar de beste deal.


En dan die recensies zelf. Wat een zooitje is dat soms. De ene keer lees je over een product dat de hemel op aarde is, de andere keer is het waardeloos. En laten we eerlijk zijn, hoeveel van die recensies zijn eigenlijk wel echt? Bedrijven die hun eigen producten aanprijzen, boze ex-werknemers die wraak nemen, of gewoon mensen die zich vervelen en wat willen typen. Het is een ratrace om de beste recensies te krijgen, en soms vraag ik me af of we nog wel weten wat we zelf denken.


En dan hebben we het nog niet eens over die bedrijven die hun klanten om een review vragen. "Geef ons vijf sterren en je krijgt een gratis tube lippenbalsem!" Nou, daar word ik nou niet bepaald enthousiast van. Alsof mijn mening zomaar te koop is. Het is net alsof ze denken: "Ach, voor een beetje smeersel vertellen ze wel wat we willen horen."

Ik ben het zat! Ik wil weer gewoon een product kunnen kopen zonder dat ik eerst een wetenschappelijke studie moet doen naar de meningen van anderen. Ik wil weer terug naar de tijd dat ik zelf kon beslissen of iets goed was of niet, zonder dat ik beïnvloed werd door een stelletje anonieme internetters.


Dus laten we met z'n allen eens wat minder naar die sterren kijken en wat meer naar onszelf luisteren. Want uiteindelijk zijn wij de consument, en wij bepalen wat we willen kopen. En als een product niet aan onze verwachtingen voldoet, dan zeggen we dat gewoon. Zonder sterretjes, zonder poespas, gewoon eerlijk en oprecht.

En voor de bedrijven: stop met die gemanipuleerde recensies en geef ons gewoon goede producten. Dan hebben we geen sterren meer nodig.

marketing 

automation 

03-04-2024

Het is weer zover. De ratrace van alledag. Je toch al te krappe marketingbudget vliegt je denkbeeldige portemonnee uit, terwijl je social media in de gaten houdt, e-mails verstuurt en die stapel leads probeert te beklimmen. Komt er nog wel een moment van rust in deze commerciële gekte? Vergeet de stress, want ik heb hier de oplossing voor jou: de marketing automation tool!


De slimme marketing robot

Stel je voor: een slimme robot die dag en nacht, 24/7 jouw marketingtaken uitvoert. Automatisch mails versturen? Geen probleem! Nieuwsbrieven personaliseren? Fluitje van een cent! Leads koesteren tot ze rijp zijn voor de pluk? Kinderspel!


Met zo'n tool ben je niet langer een hamster in een rad. Je bespaart tijd, geld en energie, en je hebt eindelijk wél wat tijd voor een bakkie met collega's. Want zeg nou zelf, wat is er nou leuker: eindeloos prospects bellen of gezellig op niveau sparren over de toepassing van de nieuwste trends in marketingland?


Precies. Laat die robot dus lekker z'n werk doen. Jij kunt je ondertussen focussen op het creatieve breinwerk: de marketingstrategie! Want met de juiste planning en een flinke dosis humor (want ach, wat is marketing zonder een beetje lol?) pak je die leads gegarandeerd.


Dus marketeers, waar wacht je nog op? Gooi die eindeloze berg met spreadsheets in de prullenbak en omarm de marketing automation tool. De life saving veiligheidsboei van jouw marketingcarrière!


Ben je klaar om de voordelen van Marketing Automation te ervaren? TDC Marketing helpt je graag op weg. We implementeren de juiste tools, trainen je team en helpen je de beste strategie te ontwikkelen.

Neem vandaag nog contact op met TDC Marketing en ontdek hoe Marketing Automation jouw marketingcarrière naar een hoger niveau kan tillen!

misverstand duurzaamheid 

19-02-2024

Daar gaan we weer, de zoveelste hype over duurzame producten. Je wordt ermee doodgegooid tegenwoordig. Maar laten we eerlijk zijn, als je een stuk chocola koopt, denk je dan echt aan de arbeidsomstandigheden van boeren in Ivoorkust? Nee toch! Je koopt dat ding omdat je gewoon zin hebt in een beetje verwennerij.


En wat dacht je van die elektrische auto's? Denk je serieus dat mensen die kopen om het klimaat te redden? Nee joh, mensen kopen auto's omdat ze van A naar B willen, niet om het weer wat beter te maken. Het verminderen van hun ecologische voetafdruk is gewoon een leuke bonus, maar geen hoofdzaak.


Maar wat blijkt nu? De meeste marketeers blijven maar denken dat we allemaal zitten te wachten op duurzame producten. Ze bombarderen de markt met van alles en nog wat, terwijl wij consumenten gewoon willen wat we altijd al wilden: producten die doen wat ze moeten doen, zonder gedoe.


En ja, ik hoor je al denken: "Maar Diet, waar blijft dan die duurzaamheid?" Nou, beste mensen, die komt pas om de hoek kijken als we al een product hebben gevonden dat aan onze basisbehoeften voldoet. Dan denken we pas na over de groene kant van de zaak.


Maar goed, marketeers blijven dus maar denken dat consumenten allemaal groene goeroes zijn die alleen maar duurzaamheid willen. Ze overschatten het enthousiasme voor groene producten en daarom zien we ze nu overal, terwijl ze eigenlijk maar een klein deel van de markt uitmaken. Slechts 17%, om precies te zijn.


Het draait allemaal om begrip, beste lezers. Begrip van hoe consumenten denken en wat hen drijft. En laten we eerlijk zijn, dat hebben wij marketeers te vaak niet. We denken te veel alleen aan onze verkoopcijfers en niet aan wat consumenten echt willen. En hiermee verloochenen wij basisles nummero uno van iedere marketingopleiding. 


Wake-up call

Dus laten we hopen dat marketeers in den lande na deze column eindelijk wakker worden en stoppen met het bombarderen van de markt met duurzame producten die we helemaal niet willen. Laten we hopen dat ze ons, de consument, eindelijk begrijpen en ons geven wat we echt nodig hebben. En wie weet, misschien kunnen we dan samen werken aan een betere wereld, zonder onnodige marketingonzin. Dan zij wij echt duurzaam bezig met z’n allen.


Wil jij weten wat jouw klanten en prospects nu daadwerkelijk drijft en wat zij echt nodig hebben? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.




Deze column is tot stand gekomen op basis van een driejarig onderzoek naar duurzame marketingstrategieën uitgevoerd door Dalsace en Challagalla, beiden als professor strategie & marketing verbonden aan de IMD Business School. 

responsive website 

De Hink-stap-sprong naar Succes: Een Responsive Website

19-01-2024

Met een niet responsive website is het alsof je nog met een typemachine probeert te concurreren in een wereld waarin de meeste mensen snakken naar de nieuwste gadgets en technologische online snufjes.


Laten we eerlijk zijn, als je geen responsive website hebt, dan ben je gewoon niet serieus bezig met je bedrijf. Het is alsof je met een lekke boot probeert te varen in een oceaan van concurrentie. En de zakenwereld is net als de oceaan: genadeloos en onvoorspelbaar. Dus waarom zou je niet investeren in een reddingsboei die je kan helpen drijven in de wildernis van online concurrentie?


Een responsive website is als de Superman van de digitale wereld. Hij past zich aan elke situatie aan, alsof hij een cape heeft die wappert in de wind van veranderende schermformaten. Of het nu op een gigantische desktop is of op een schattig klein mobiel schermpje, jouw website moet net zo soepel bewegen als een balletdanser op het wereldtoneel. Je wilt toch niet dat potentiële klanten afhaken omdat ze moeten inzoomen alsof ze een schatkaart proberen te lezen?


Stel je voor dat je een winkel hebt, en klanten die langskomen zich door een sleutelgat moeten wringen om binnen te komen. Dat is precies wat er gebeurt als je website niet responsive is. Je zet potentiële klanten voor een digitale uitdaging waar ze niet op zitten te wachten. In deze tijd waarin gemak koning is, kun je je dit niet veroorloven.


Een responsive website is als een vriendelijke gastheer die de deur wijd open zet en je met open armen ontvangt, ongeacht welk apparaat je gebruikt. Het maakt niet uit of je op een reusachtig scherm aan het browsen bent terwijl je comfortabel achter je bureau zit, of dat je onderweg bent met je smartphone. Jouw website moet als een chique hotel zijn: toegankelijk en comfortabel voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of voorkeuren.


Maar laten we het niet alleen hebben over het esthetische aspect van een responsive website. Laten we het hebben over de centen, de knaken, de euro's die uiteindelijk het verschil maken in de zakenwereld. Een responsive website is als een slimme investering die zichzelf snel terugbetaalt. Klanten zijn nu eenmaal bereid om meer te besteden op een website die moeiteloos te gebruiken is, waar ze niet worstelen met onhandige knoppen en verwarrende lay-outs.


Dus, beste ondernemers, als je nog niet hebt geïnvesteerd in een responsive website, doe het dan nu. Het is de sleutel tot het openen van deuren naar succes in de digitale wereld. Maak van je website de Superman van het internet, de gastheer van je online winkel, en zie hoe de knaken binnenstromen als een welverdiende regenbui na een lange droogte. Je zult jezelf dankbaar zijn en je klanten zullen je eren als de digitale held die je bent. Hink-stap-sprong naar succes, met een responsive website als jouw krachtige sprong in de goede richting.


P.S. Voor order-winning responsive websites verwijzen wij naar de ‘dudes’ van The Dude Company. 

Mail icoon TDC seo marketing, sales en onderzoek
Deze website is Dude approved; goedgekeurd door the dude company uit Almere.

Deze website maakt gebruik van cookies. Zie ons Privacybeleid voor meer informatie.

Weigeren

OK