19-02-2024
Daar gaan we weer, de zoveelste hype over duurzame producten. Je wordt ermee doodgegooid tegenwoordig. Maar laten we eerlijk zijn, als je een stuk chocola koopt, denk je dan echt aan de arbeidsomstandigheden van boeren in Ivoorkust? Nee toch! Je koopt dat ding omdat je gewoon zin hebt in een beetje verwennerij.
En wat dacht je van die elektrische auto's? Denk je serieus dat mensen die kopen om het klimaat te redden? Nee joh, mensen kopen auto's omdat ze van A naar B willen, niet om het weer wat beter te maken. Het verminderen van hun ecologische voetafdruk is gewoon een leuke bonus, maar geen hoofdzaak.
Maar wat blijkt nu? De meeste marketeers blijven maar denken dat we allemaal zitten te wachten op duurzame producten. Ze bombarderen de markt met van alles en nog wat, terwijl wij consumenten gewoon willen wat we altijd al wilden: producten die doen wat ze moeten doen, zonder gedoe.
En ja, ik hoor je al denken: "Maar Diet, waar blijft dan die duurzaamheid?" Nou, beste mensen, die komt pas om de hoek kijken als we al een product hebben gevonden dat aan onze basisbehoeften voldoet. Dan denken we pas na over de groene kant van de zaak.
Maar goed, marketeers blijven dus maar denken dat consumenten allemaal groene goeroes zijn die alleen maar duurzaamheid willen. Ze overschatten het enthousiasme voor groene producten en daarom zien we ze nu overal, terwijl ze eigenlijk maar een klein deel van de markt uitmaken. Slechts 17%, om precies te zijn.
Het draait allemaal om begrip, beste lezers. Begrip van hoe consumenten denken en wat hen drijft. En laten we eerlijk zijn, dat hebben wij marketeers te vaak niet. We denken te veel alleen aan onze verkoopcijfers en niet aan wat consumenten echt willen. En hiermee verloochenen wij basisles nummero uno van iedere marketingopleiding.
Wake-up call
Dus laten we hopen dat marketeers in den lande na deze column eindelijk wakker worden en stoppen met het bombarderen van de markt met duurzame producten die we helemaal niet willen. Laten we hopen dat ze ons, de consument, eindelijk begrijpen en ons geven wat we echt nodig hebben. En wie weet, misschien kunnen we dan samen werken aan een betere wereld, zonder onnodige marketingonzin. Dan zij wij echt duurzaam bezig met z’n allen.
Wil jij weten wat jouw klanten en prospects nu daadwerkelijk drijft en wat zij echt nodig hebben? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.
Deze column is tot stand gekomen op basis van een driejarig onderzoek naar duurzame marketingstrategieën uitgevoerd door Dalsace en Challagalla, beiden als professor strategie & marketing verbonden aan de IMD Business School.