Logo-TDC-MarketingLogo-TDC-Marketing

recensies & sterren

Sterren genoeg om een heelal mee te vullen

14-10-2024

We leven in een wereld vol sterren. Niet alleen aan de hemel, maar ook online. Elke webshop, elk restaurant, elke tandarts, iedereen heeft ze: sterren. Vijf gouden sterren die bepalen of jij als consument iets wel of niet aanschaft. En laat ik je vertellen, ik word er soms een beetje moe van.


Vroeger ging je naar een winkel, keek je rond, vroeg je misschien wel om advies en dan kocht je iets. Nu? Even snel Googlen, naar de recensies, en hoppa, daar is je beslissing al gemaakt. Alsof vijf sterretjes een garantie zijn voor kwaliteit. Het is net alsof we allemaal kleine Michelin-mannetjes zijn geworden, met een smartphone in de hand, op zoek naar de beste deal.


En dan die recensies zelf. Wat een zooitje is dat soms. De ene keer lees je over een product dat de hemel op aarde is, de andere keer is het waardeloos. En laten we eerlijk zijn, hoeveel van die recensies zijn eigenlijk wel echt? Bedrijven die hun eigen producten aanprijzen, boze ex-werknemers die wraak nemen, of gewoon mensen die zich vervelen en wat willen typen. Het is een ratrace om de beste recensies te krijgen, en soms vraag ik me af of we nog wel weten wat we zelf denken.


En dan hebben we het nog niet eens over die bedrijven die hun klanten om een review vragen. "Geef ons vijf sterren en je krijgt een gratis tube lippenbalsem!" Nou, daar word ik nou niet bepaald enthousiast van. Alsof mijn mening zomaar te koop is. Het is net alsof ze denken: "Ach, voor een beetje smeersel vertellen ze wel wat we willen horen."

Ik ben het zat! Ik wil weer gewoon een product kunnen kopen zonder dat ik eerst een wetenschappelijke studie moet doen naar de meningen van anderen. Ik wil weer terug naar de tijd dat ik zelf kon beslissen of iets goed was of niet, zonder dat ik beïnvloed werd door een stelletje anonieme internetters.


Dus laten we met z'n allen eens wat minder naar die sterren kijken en wat meer naar onszelf luisteren. Want uiteindelijk zijn wij de consument, en wij bepalen wat we willen kopen. En als een product niet aan onze verwachtingen voldoet, dan zeggen we dat gewoon. Zonder sterretjes, zonder poespas, gewoon eerlijk en oprecht.

En voor de bedrijven: stop met die gemanipuleerde recensies en geef ons gewoon goede producten. Dan hebben we geen sterren meer nodig.

Deze website is Dude approved; goedgekeurd door the dude company uit Almere.

Deze website maakt gebruik van cookies. Zie ons Privacybeleid voor meer informatie.

Weigeren

OK